[linux] Re: crash hardeschijf (read/write error)

Richard Bos ml op radoeka.nl
Wo Mrt 10 20:41:04 CET 2010

Op woensdag 10 maart 2010 20:11:03 schreef Faust Nijhuis:
> Op 9 maart 2010 21:13 heeft Richard Bos <ml op radoeka.nl> het volgende
geschreven:

> Kun je dit even verduidelijken? Wat bedoel je precies en hoe doe je dat.
http://www.osnews.com/story/22872/Linux_Not_Fully_Prepared_for_4096-
Byte_Sector_Hard_Drives
(look for 'expert mode', for 'hoe je dat')
http://thread.gmane.org/gmane.linux.utilities.util-linux-ng/2926/focus=2955

> En wat scheelt een factor tien, de snelheid?

Tijd.  In plaats van 1800 seconden, duurt iets maar 180 seconden.

> Welke kernel gebruik je?

2.6.31.12-0.1

Het gaat trouwens om deze disk:
http://www.alternate.nl/html/product/Harddisks_3,5_inch_SATA/Western_Digital/WD15EARS/-1083339/?baseId=668947

Onder details staat:
Deze harddisk is middels het nieuwe Advanced Format technologie geformatteerd,
Voor Windows XP, Multi Partition en Cloning (Windows XP, Vista en '7') is het
nodig om het WD Align utility te gebruiken.

--
Richard