[linux] Re: Ext3: reserved-blocks-percentage en max-mount-counts

Marcel Nijenhof marceln op xs4all.nl
Za Mrt 13 00:53:22 CET 2010

On Tue, 2010-03-09 at 20:16 +0100, Bart-Jan Vrielink wrote:

> reserved-blocks-percentage, welke standaard op 5% staat. We overwegen
> dit op 1% te gaan zetten, maar ik kan geen duidelijke argumenten voor
> of tegen vinden.

Hoe minder vrije ruimte hoe hoger de fragmentatie.

Het filesysteem gebruikt heuristieken om te voorkomen dat files erg
gefragmenteerd op de schijf komen. Er zal bij de groei van een file
altijd gezocht worden na een blok dicht bij het vorige blok.

Hoe minder vrije ruimte hoe groter de kans dat het eerste vrij blok ver
weg licht bij het huidige vrij blok. Hierdoor verhoogt de fragmentatie
in een file.

Dit was een van de overwegingen om 10% te reserveren bij de BSD
filesystemen.

--
marceln