[linux] Re: Ext3: reserved-blocks-percentage en max-mount-counts

Do Mrt 11 14:40:09 CET 2010

On Thu, Mar 11, 2010 at 12:54:36PM +0100, Paul Slootman wrote:

> Het was ooit 10%, en dat was zinvol toen disken nog in MB's geteld
> werden.
> Nu met TB's zou ik voor systeem filesystems (/, /var) een percentage
> kiezen die netto 50-200MB oplevert. Voor andere filesystems zet ik het
> altijd standaard op 0.

> Ik heb tijdens zo'n gedwongen fsck nog _nooit_ iets raars opgemerkt.
> Ja, in 2.4 tijd kreeg je weleens de melding "unused inode cleared" ofzo,
> maar dat was meer een security ding (zodat gedelete inodes niet hersteld
> konden worden).  Ik zet dus altijd overal die counts op 0 (disabled
> [...]

Dat wil nog wel eens verschillen en hangt van verschillende factoren af.
Op het werk gebruikten we clusters. Daar traden regelmatig fail-over
situaties op waarbij een file system telkens door de andere machine
gemount wordt. Dat moet snel, dus geen tijd voor fsck. We hadden een
nachtelijk cron-script dat 'fsck -n' deed op alle gemounte file systems,
maar dat was ook niet ideaal.

> Verder zou ik de overstap op ext4 aanraden, dat is toch wel belangrijk
> sneller dan ext3. Toen ik een tijdje ext3 gebruikte voor de NFS voor
> mijn dreambox (satelliet ontvanger), dan duurde het deleten van een
> opname meerdere seconden, gedurende die tijd moest je wachten. Ik ben
> destijds overgestapt op XFS en dat ging een heel stuk beter. Nu weer
> (bij in gebruikname nieuwe disken) op ext4, en dat gaat weer prima.

Ext4, xfs, jfs, btrfs, zfs, reiserfs: na de flames over distro's en de
editors ruziƫn we nu over het beste file system.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth.
--
		| overlijden schaadt de gezondheid |