[linux] Re: Het nut van een web proxy server

Richard Bos ml op radoeka.nl
Zo Mrt 14 13:52:34 CET 2010

Op zondag 14 maart 2010 13:28:18 schreef Daniel von Asmuth:
> Ik ben wat aan het experimenteren met Squid als web proxy. Dat werkt op
> zich zonder veel moeite, maar als ik naar de logs kijk dan zie ik
> ongeveer tien keer zoveel cache misses als hits, terwijl ik op het
> omgekeerde hoopte. De proxy gebruikt 100 MB als cache terwijl mijn
> browsers op 20 MB lokale cache zijn ingesteld.
>
> Wat zijn jullie ervaringen met Squid of andere proxies? Als die
> overeenkomen, wat is dan de zin van een proxy?

Als je de enige gebruiker van de proxy misschien niet zoveel.  Wel als er
meerdere computer (gebruikers) van jouw uitgaande verbinding gebruik maken.
Als comp-1 http://nllgg.nl dan wordt dit in de proxy cache opgeslagen.  Als
een andere browser (kan trouwens op dezelfde comp zijn) ook http://nllgg.nl,
dan hoeft dit niet meer van het netwerk gehaald te worden, maar komt het uit
de proxy cache.  De besparing zit wordt effectief bij het gebruik van meerdere
(type) browsers en computers.

--
Richard