[linux] on-linux: mag ik leentjebuur spelen op jullie hoge gezamenlijk iq?

Za Mrt 20 09:40:00 CET 2010

Dit bericht gaat over een project om wereldwijd het CO2-niveau te verlagen, en
dat is niet bijzonder linux-gericht. Maar de methode die ik voorstel is nieuw,
en nog nooit gebruikt. Wanneer jullie mee willen denken en kritiek willen
leveren, dan kan dit tot gevolg hebben dat mijn voorstel fasciliteiten krijgt
waar ik zelf niet op was gekomen, en dat fouten en/of lekken worden
vermeden.
Het voorgestelde proces is als volgt:
Het draait om CO2-vastlegging met olivijn.
CO2 wordt ook wel koolzuurgas genoemd. Dat is zo omdat CO2 reageert met water
en dan koolzuur vormt (CO2 + H2O -> H2CO3)
Zuren zijn dol op metalen. Olivijn is een steenvorm waarbij naast silicium en
zuurstof - die bijna altijd in silicaten zitten - ook magnesium of ijzer
aanwezig is. En het koolzuur reageert met deze metalen en vormt ze om tot
zouten (ferro- of magnesium-bicarbonaat). Deze zouten leggen de CO2 vast, en
ze lossen op in het water dat rijkelijk (met z'n CO2 lading) naar beneden
komt in de tropen, en dan stroomt het naar zee.
Echter, het is niet genoeg olivijn uit olivijn-massieven te halen en het te
vermalen en naar distributieplaatsen te vervoeren.  Het moet dan overgeladen
worden naar kleine boten. Op die boten plaats je pompen waarmee je de olivijn
in een waterstroom over de oevers sproeit. En daar wringt hem de schoen: wie
garandeert ons dat de schippers van die boot niet koudweg wegvaren van het
distributiepunt en even later - goed uit het zicht - de olivijn overboord
vijzelen om dan een uur lang iets naar eigen behagen te doen en weer een
nieuwe lading op te halen. Enzovoort.  Goed voor de schipper, maar hij is de
enige waar dit goed voor is.
En nu mijn vraag:
Ik denk dat je de schippers - met de goede aparatuur - zichzelf kunt laten
controleren. Je kunt een webcam op de boot plaatsen die begint te draaien
vanaf het moment van inlading van olivijn tot afmering om opnieuw olivijn te
laden. Op de webcam laat je parallel de klok mee lopen, en ook, als dat moge-
lijk is (en is dat mogelijk??!!!) de geografische positie die vanaf een gps-
medium wordt doorgegeven.  Bij inlading van olivijn worden de gegevens van de
vorige vaart afgegeven ter mogelijke controle dat alles koosjer is gedaan.
Achteraf kunnen in een controlekamer een flinke hoeveelheid controlefilms
gelijk worden afgedraaid.  Wanneer er dan eens een fraude pleegt kan die in
zijn kraag worden gegrepen en een flinke boete krijgen.  Wanneer je dat dan
aan de grote klok hangt (op posters zet bij de distributiepunten) dan weet
men dat big brother aandachtig toekijkt, en het uit zijn hoofd moet laten te
frauderen.
Kunnen jullie hier een lek in schieten, of hebben jullie misschien een idee
ter verbetering?
En, wanneer je dat dit idee/voorstel van waarde is dan hoor ik het ook graag.
(prive-mail als je wilt)  Maandag ga ik naar het ministerie van VROM, naar
het certificeringsinstituut.  Daar moet ik de betreffende ambtenaar ervan
overtuigen dat dit een waterdicht plan is. Zien jullie een lek dan kan ik
hopelijk mijn plan daarvoor aanpassen.
Dank voor jullie aandacht!
Julien
--