[linux] Re: No directory /home/$USER Logging in with home = '/'

Za Mrt 20 11:32:43 CET 2010

On Sat, Mar 20, 2010 at 10:53:38AM +0100, bibliothecaris op xs4all.nl wrote:
> No directory /home/$USER
> Logging in with home = '/'

Dat suggereert dat de variabele $USER niet wordt geƫxpandeerd naar de
juiste waarde ('bibliothecaris' of iets anders).

> In FC10 heb ik mijn /home op een andere partitie staan dan root. Voorheen kon ik altijd een
> symbolische link maken van /root naar de nieuwe home directory en daarna gewoon
> inloggen, maar na een versie installatie krijg ik voornoemde foutmelding. Ik heb een aantal
> alternatieven geprobeerd en enkele uren lang geploegd door allerlei online forums, maar
> vindt geen werkende oplossing. Heeft iemand een idee?

Als het niet met een symbolic link van /root naar /home/bibliothecaris
lukt, dan verandert u de home directory toch gewoon. (het is natuurlijk
lastig als de home directory van het root account niet op het root file
system ligt).

> [...]
> Gnome
>
> Pogingen:
>
> 1)
> mv /home /homeVORIGE
> mkdir /home
> mount /dev/sdb1 /home -t auto
>
> werkt op zich. Ik kan "cd /home" en kom waar ik zijn wil. Ik kan met gnome 'system /
> administration / users and groups' een nieuwe user aanmaken op /home. Dat werkt zoverre
> dat er een nieuwe user dir verschijnt in de nieuwe home.
>
> Maar inloggen met de nieuwe user werkt niet: "no directory home/$user logging in with...."

In plaats van $USER krijgt u nu $user - is dat een verbetering?

> 2)
> mv /home /homeVORIGE
> ln -s /dev/sdb1 /home

Dat lijkt me vast niet de bedoeling op een enigszins normaal Unix
systeem. Haalt u hier block devices en directories door elkaar?

> Dat werkt in zoverre dat "ls -la /home" de nieuwe home dir op /dev/sdb1 laat zien, met daarin
> de beoogde useraccounts.
>
> Inloggen echter geeft dezelfde foutmelding.
>
> Alle info die ik tot nu toe ben tegengekomen adviseren een van bovenstaande oplossingen.
> Sommige beweren dat /home niet verplaatst mag worden omdat autofs de eigenaar is (niet
> beschikbaar overigens in FC10, moest ik met Yum installeren).
>
> Kan iemand mij hier op weg helpen? Als ik een begin heb (fatsoenlijke Howto bijvoorbeeld)
> dan zou ik al erg tevreden zijn. Met dank.

Het is me nog niet erg duidelijk. De eerste vraag is hoe u de user
accounts beheert (bijv. met de ouderwetse /etc/passwd file, NIS, LDAP of
Gatesbetere Active Directory)? De tweede vraag is dan hoe u de home
directories beheert? Bovenstaande suggereert dat u gewoon een 'lokale'
harde schijf gebruikt in plaats van NFS of SMB. De derde vraag is hoe u
dat autofs hebt geconfigureerd? Stel u hebt een root shell en een
account linus aangemaakt met home directory /home/linus. Kunt u als
root die directory benaderen?

Suc6,

Daniel.

--