[linux] No directory /home/$USER Logging in with home = '/'

bibliothecaris op xs4all.nl bibliothecaris op xs4all.nl
Za Mrt 20 10:53:38 CET 2010

No directory /home/$USER
Logging in with home = '/'

In FC10 heb ik mijn /home op een andere partitie staan dan root. Voorheen kon ik altijd een
symbolische link maken van /root naar de nieuwe home directory en daarna gewoon
inloggen, maar na een versie installatie krijg ik voornoemde foutmelding. Ik heb een aantal
alternatieven geprobeerd en enkele uren lang geploegd door allerlei online forums, maar
vindt geen werkende oplossing. Heeft iemand een idee?

Mijn root staat op /dev/sda1 en de beoogde home dir op /dev/sdb1. Ik gebruik FC10 en
Gnome

Pogingen:

1)

mv /home /homeVORIGE
mkdir /home
mount /dev/sdb1 /home -t auto

werkt op zich. Ik kan "cd /home" en kom waar ik zijn wil. Ik kan met gnome 'system /
administration / users and groups' een nieuwe user aanmaken op /home. Dat werkt zoverre
dat er een nieuwe user dir verschijnt in de nieuwe home.

Maar inloggen met de nieuwe user werkt niet: "no directory home/$user logging in with...."

2)

mv /home /homeVORIGE
ln -s /dev/sdb1 /home

Dat werkt in zoverre dat "ls -la /home" de nieuwe home dir op /dev/sdb1 laat zien, met daarin
de beoogde useraccounts.

Inloggen echter geeft dezelfde foutmelding.

Alle info die ik tot nu toe ben tegengekomen adviseren een van bovenstaande oplossingen.
Sommige beweren dat /home niet verplaatst mag worden omdat autofs de eigenaar is (niet
beschikbaar overigens in FC10, moest ik met Yum installeren).

Kan iemand mij hier op weg helpen? Als ik een begin heb (fatsoenlijke Howto bijvoorbeeld)
dan zou ik al erg tevreden zijn. Met dank.