[linux] Re: No directory /home/$USER Logging in with home = '/'

Za Mrt 20 12:39:11 CET 2010

On Sat, Mar 20, 2010 at 12:07:49PM +0100, bibliothecaris op xs4all.nl wrote:
> Dank voor het uitgebreide antwoord! Ik haal inderdaad dingen door elkaar. Wellicht is
> onderstaande vraag duidelijker:
>
> 1) Het root filesystem is /dev/sda1
>
> 2) Ik heb mijn oude /home met user 'bibliothecaris' op een andere interne harde schijf staan:
> 	/dev/sdb1/home/bibliothecaris
>
> 3) ik wil graag die oude home (/dev/sdb1/home/) gebruiken als /home.
>
> Hoe pak ik dat netjes aan?

De vraag is: wat hebt u gedaan????

De meest simpele manier is om in /etc/fstab een entry te zetten die
lijkt op:
/dev/sdb1	/home	ext3	defaults	1 2

Na een reboot zou u dan gewoon (als u bijv. inlogt als root) toegang
moeten krijgen tot /home/bibliothecaris.

> Ik maakte altijd gewoon een symbolische link, maar ik begrijp uit uw antwoord dat dat niet de
> bedoeling is.

De vraag is waarom u dat deed en van waar naar waar?

> Ik kan met gnome 'system / administration / users and groups' een nieuwe user aanmaken
> op /home. Dat lijkt te lukken (er verschijnt een nieuwe user in de beoogde directory en na
> rebooten herken ik een nieuwe user naast de  bestaande. Na init level 3 (ik start nooit met init

Helaas zegt 'gnome' me niet al te veel. Dus zouden we graag willen weten
wat die gnome en u hebben gedaan. Het begin is /etc/passwd en /etc/group
bekijken.

> 5, wil graag zelf X met de hand starten) krijg ik een login prompt en kan wel met de nieuwe
> user inloggen, maar krijg altijd de foutmelding
>
> no directory /home/bibliothecaris!

Dat lijkt me geen probleem en het is ook een stuk beter dan /home/$USER: u wordt namelijk
gewoon in de root directory geparkeerd en dan kunt u met het 'ls' commando zien of
/home/bibliothecaris bestaat, welke access permissies u hebt op /, /home
en /home/bibliothecaris, en of de geweenste file systems gemount zijn.

> Ook het mounten van een nieuwe afzonderlijke partitie onder /home werkt wel (mount lukt, ik
> kan ls -la doen op /home en cd naar /home) maar inloggen onder de user bibliothecaris geeft
> altijd dezelfde foutmelding: no directory /home/bibliothecaris!

Dan mogen we waannemen dat die ls -al opdracht ook keurig de directory
/home/bibliothecaris laat zien!? en dat u 'cd /home/bibiliothecaris'
kunt doen (zowel ingelogd als root als onder het bibliothecaris account)?
Lukt een commando als '>/home/bibliothecaris/delete.me'?

> Enige hint in de goede richting?

Wat doet autofs nu in dit verhaal?? Hebt u dat gecontroleerd?

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth.

--
		| overlijden schaadt de gezondheid |