[linux] Re: No directory /home/$USER Logging in with home = '/'

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Za Mrt 20 17:20:51 CET 2010

On Sat 20 Mar 2010, bibliothecaris op xs4all.nl wrote:

> 1) Het root filesystem is /dev/sda1
>
> 2) Ik heb mijn oude /home met user 'bibliothecaris' op een andere interne harde schijf staan:
> 	/dev/sdb1/home/bibliothecaris

Dit kan natuurlijk niet zoals je het hier schrijft.
/dev/sdb1 is een device node, dus kan er nooit een /dev/sdb1/home enz.
bestaan.

Ik keek ook al heel bezorgd hoe je in je eerste mailtje schreef dat je
ln -s /dev/sdb1 /home o.i.d. deed...

> 3) ik wil graag die oude home (/dev/sdb1/home/) gebruiken als /home.

Ik denk dat je bedoelt dat op /dev/sdb1 een filesystem staat en die wilt
mounten onder /home. Dat moet je dan ook vooral doen, maar niet als
/dev/sdb1/home proberen te benaderen :-)

> Ik maakte altijd gewoon een symbolische link, maar ik begrijp uit uw antwoord dat dat niet de
> bedoeling is.

Dat _kan_ gewoon niet in deze context. Door een symlink naar een device
te maken dan heb je 'm niet zomaar als filesystem gemount.

Paul