[linux] I/O errors bij installatie ubuntu karmic

Hans Paijmans J.J.Paijmans op uvt.nl
Di Mrt 23 07:59:05 CET 2010

Gister viel opeens de stroom uit, en bij rebooten bleek dat de disk hopeloos vernaggeld was. fsck ging zodanig over de rooie dat ik besloot Ubuntu opnieuw te installeren.

De installatie schijnt de partitie goed te formatteren (met ext3 of ext4), maar stopt echter steeds met een I/O error op hetzelfde punt. Nochtans geeft 'dd if /dev/cdrom of=/dev/null' geen leesfouten, dus dan kan ik ervanuit gaan dat de CD in orde is. Toch?

Dezelfde truc op de partitie waar ik wil installeren geeft wel fouten. OK, dan deel ik die partitie maar in twee stukken, de disk is toch veel te groot. De eerste daarvan geeft inderdaad een hoop bad blocks. De tweede daarvan komt wel goed door de badblocks  test.

Installeren op die tweede partitie gaat weer op dezelfde plaats mis, hoewel er dus geen bad blocks zijn gesignaleerd.

De computer is nogal onbereikbaar ingebouwd, en ik heb daarom niet meteen zin een andere drive te kopen en in te bouwen. Daarbij vraag ik me af of de electronica van de controller (SATA) niet beschadigd kan zijn.

Mijn vragen: is de 'dd if=/dev/cdrom...'  voldoende controle om de CD te testen, of moet ik toch een andere CD branden. De installatie gaat namelijk steeds op dezelfde plaats mis.
Ten tweede: is er een manier om de controller te testen?

Paai