[linux] Re: I/O errors bij installatie ubuntu karmic

Rutger van Sleen djslash op djslash.org
Di Mrt 23 12:16:45 CET 2010

On Tue, March 23, 2010 07:59, Hans Paijmans wrote:
> Gister viel opeens de stroom uit, en bij rebooten bleek dat de disk
> hopeloos vernaggeld was. fsck ging zodanig over de rooie dat ik besloot
> Ubuntu opnieuw te installeren.

Ai, vanmorgen hier hetzelfde. Stroom klapte er uit en bij het booten een
schijf kwijt. Gelukkig stond er alleen maar onbelangrijke data op. Moet
nog kijken of de schijf helemaal dood is of dat ik er nog wat van kan
afhalen.

> De computer is nogal onbereikbaar ingebouwd, en ik heb daarom niet meteen
> zin een andere drive te kopen en in te bouwen. Daarbij vraag ik me af of
> de electronica van de controller (SATA) niet beschadigd kan zijn.

Het kan natuurlijk voorkomen dat bij een stroomstoring een een stukje
electronica beschadigt raakt, hoewel dat tegenwoordig wel minder voorkomt
heb ik het idee.

> Mijn vragen: is de 'dd if=/dev/cdrom...'  voldoende controle om de CD te
> testen, of moet ik toch een andere CD branden. De installatie gaat
> namelijk steeds op dezelfde plaats mis.
> Ten tweede: is er een manier om de controller te testen?

Wat voor schijf is het? Met de handige Ultimate Boot CD
(http://ubcd.sf.net/) heb je veel tools tot je beschikking om harde
schijven (fabrikant specifiek) te kunnen testen.

De controller testen is wel wat lastiger denk ik, er zijn wel controllers
die een eigen bios hebben en wellicht ook selftests hebben. Maar voor
zover ik weet zijn de meesten vrij simpel en is de enige manier van testen
je harde schijf te gebruiken. Je kunt in linux wel opmaken uit errors die
je krijgt of het aan de controller ligt of de schijf zelf. Wat voor
controller is het, misschien heeft de fabrikant nog een beschikbare tool.

/Rutger