[linux] Re: automatisch rebooten in grub

Peter Vollebregt peter.vollebregt op gmail.com
Wo Mrt 24 11:24:22 CET 2010

paai schreef:
> Lang geleden gebruikten we Lilo om in Linux te booten. Lilo had de
> mogelijkheid om eenmalig te rebooten in een andere partitie en daarna
> per default weer terug te booten in het oorspronkelijke OS.
>
> Ik heb een usb toetsenbord, dat pas werkt als er geboot is. Ik kan dus
> niet meer in het bootmenu een ander OS kiezen. Mijn vraag: kun je die
> truc ook met grub uitvoeren?

Mijn USB toetsenbrd werkt dan al wel. Maar dat is een ander issue. Of
zit er nog buetooth tussen?

Je kan overigens grafisch bij de reboot-keuze een tijdje de knop
ingedrukt houden op het driehoekje en dan aangeven welk OS je in wil
rebooten. Maar misschien is dat alleen kdm en kan gdm het niet (dacht
dat U.... dat gebruikte).

Er is ook een cli commando."grub-reboot # " waar het nummer de entry van
grub is (die met 0 begint). ZDeze heb k nooit gebuikt (moet evt
geïnstalleerd worden), maar het roept grub --savedefault aan. Zie onderaan.:
http://mandrivausers.org/index.php?/topic/83094-grub-reboot-select-next-reboot-os-solved/

Nu grbuikt de laatste U.... natuurlijk grub 2 en daar weet ik niets van,
dus dit is ohne gewähr.

> Paai

Peter