[linux] Re: video en tv blues

Arjan van Lent arjan.van.lent op gmail.com
Ma Mrt 29 12:35:27 CEST 2010

On Monday 29 March 2010 08:49:58 Jurgen Goedbloed wrote:

> [...]
>
> Zelf heb ik een KVM switch (een goedkoop prulletje) die DDC signalen
> niet doorgeeft. Dan heb ik hetzelfde als jij beschrijft (ik heb een 17"
> LCD en desktop met Ubuntu): unknown monitor en 800x600 resolutie. Er zat
> voor mij niets anders op dan handmatig een xorg.conf aan te maken  met
> daarin mijn favoriete resolutie. Bij recente Ubuntu distro's (iig 9.10)
> is er standaard geen xorg.conf aanwezig, alles wordt op de 'auto-detect'
> gedaan. Wil je je eigen wensen doordrukken, moet je zelf een xorg.conf
> aanmaken. Even googlen op 'ubuntu manual resolution' geeft je wel wat

Om zelf een xorg.conf aan te maken kan je het beste de automatische herkenning
van xorg gebruiken, dit scheelt je veel typwerk:
Verlaat de X omgeving: sudo /etc/init.d/xdm stop  ## of pkill gdm
Maak een xorg.conf aan: sudo X -configure
Je vind dan in /root een bestandje xorg.conf.new, dit kan je bewerken en
testen en wanneer het werkt kan je het naar /etc/X11/xorg.conf kopieren.