[linux] Re: video en tv blues

Jurgen Goedbloed jurgen op albatros.xs4all.nl
Ma Mrt 29 10:49:58 CEST 2010

paai wrote:

> Blijft het feit dat de monitor opeens niet meer wordt herkend. Wat er
> veranderd is, is dat er een andere VGA kabel tussen de monitor en de PC
> zit. Ik kan me voorstellen dat er door een verkeerde kabel iets mis gaat
> met de herkenning.

Zou kunnen. De monitor en de kaart 'communiceren' via de DDC draadjes
(http://en.wikipedia.org/wiki/Display_Data_Channel). Een andere kabel
zou roet in het eten kunnen gooien als die de DDC signalen niet
doorlaat. Ik zou hier als eerste de oplossing gaan zoeken.

> Zowel Ubuntu als Kubuntu rapporteren dus een 'unknown monitor'. Geen van
> beide distros geven echter de gelegenheid een nieuwe monitor te kiezen,
> wat vroeger bij Suse wel het geval was. Voordat ik nu ga klooien met gtf
> en allerlei handmatige toevoegingen aan xorg.conf: weet iemand een
> manier om de monitor (Medion) via setup toe te voegen?

Zelf heb ik een KVM switch (een goedkoop prulletje) die DDC signalen
niet doorgeeft. Dan heb ik hetzelfde als jij beschrijft (ik heb een 17"
LCD en desktop met Ubuntu): unknown monitor en 800x600 resolutie. Er zat
voor mij niets anders op dan handmatig een xorg.conf aan te maken  met
daarin mijn favoriete resolutie. Bij recente Ubuntu distro's (iig 9.10)
is er standaard geen xorg.conf aanwezig, alles wordt op de 'auto-detect'
gedaan. Wil je je eigen wensen doordrukken, moet je zelf een xorg.conf
aanmaken. Even googlen op 'ubuntu manual resolution' geeft je wel wat hints.

Gegroet,
Jurgen.