[linux] Re: Beargumenteren migratie van Windows naar Linux

Jelle de Jong jelledejong op powercraft.nl
Do mei 6 09:53:29 CEST 2010

Beste Cecil,

Cecil Westerhof wrote, on 20-04-10 14:47:
> Ik ben gevraagd om te kijken naar de migratie van een klein bedrijf naar
> nieuwe hardware. Ze hebben nu PC's en notebooks in bruikleen, maar
> willen overstappen op eigen hardware. Dit is natuurlijk het meest
> geƫigende moment om van Windows over te stappen op Linux (indien je dit
> zou willen). Men heeft geen ja gezegd betreffende de migratie, maar men
> staat er ook niet afwijzend tegenover. Maar als iemand die al jaren niet
> meer werkt met Windows (of i.i.g. nauwelijks) en echte techneut zou ik
> niet de beste argumenten weten om de voordelen aan te tonen.

Linux migratie projecten zijn leuk en uitdagend. Ik verdien er mij
brood mee. Hoewel z'n migraties bij kleinere migraties technisch een
behapbaar stappenplan kan zijn, kunnen er op organisatorisch gebied
grote obstakels zijn.

Ik ken klein bedrijven met hoge IT eisen welke in een lock-in zitten
waarin de business case naar Linux niet feasable meer is.

Ik weet niet hoe de afhankelijkheden bij het kleine bedrijf in jouw
situatie zit, maar probeer deze eerst te analyseren.

In de reacties van andere wordt onder andere gesproken over een
virtuele desktop. Mijn ervaring is dat een virtualisatie server met
een aantal windows applicatie desktops zeer behulpzaam kan zijn. Als
een virtualisatie server niet in het budget past is misschien een
dedicated non networked windows client of een qemu, vmware worstation
of virtualbox oplossing misschien wat (denk om licentiebeleid van
Microsoft rondom virtualisatie)

Verder is het inderdaad zo dat er bijna geen nieuwe systemen zonder
Microsoft TAX tekoop zijn. Echter kan je nu vaak wel de HOME editie
aanschaffen (25 euro, OEM) en is er geen Pro editie meer noodzakelijk
(125 euro) verder ook geen virusscanner en office licenties meer.

De kosten voor een migratie naar Linux is niet de meest sterke kant
van de business case. Wat mijn klanten veel belangrijker vinden is de
controle, veiligheid en stabiliteit van de geldstromen. Verder
ontstaan er vele geweldige mogelijkheden als de server en desktop kant
gebaseerd zijn op free software. Breng deze mogelijkheden naar boven
en kijk of ze de KSF (Kritische Succes Factoren) van de onderneming
kunnen aansterken.

Om deze manier wordt de migratie een investering waar management
achterstaat (draagvlak) en is er meer kans op een langdurig succes.

Hou ons op de hoogte!

Met vriendelijke groet,

Jelle de Jong