[linux] Re: HSPDA/3G-USB modem en Linux

Jelle de Jong jelledejong op powercraft.nl
Ma mei 10 09:01:15 CEST 2010

Beste Bas,

Bas Roufs wrote, on 06-05-10 10:47:
> De betaalbare abonnementen van de 3 genoemde maatschappijen werken
> allemaal met datalimieten. D.w.z.: hogere snelheden tot 400 of 500
> MB of 1 GB per maand, daarboven knikkeren ze je niet van de lijn
> af, maar schakelen ze over naar lagere snelheden. Maximale
> snelheden download/ upload die ik gezien heb, zijn 1.8 of 3,6 Mbps
> (download)/ 384 Kbps upload. Bij dezelfde maatschappij boven het
> datalimiet: 128 of 384Kbps upload en 64Kbps download. Ik vraag me
> af of dit soort snelheden voldoende zijn voor internetten, e-mailen
> en website pagina's  uploaden.

Ik heb geen ervaringen met afgeknepen lijnen, ik zorg altijd dat de
snelheid in orde blijf (of onbeperkt abonnementen of beperkt gebruik,
of per datablok betalen)

Huawei E220 (simlock vrij, laatste firmware) kost ongeveer 70 euro. Ik
heb ook externe Huawei modems met antenne aansluitingen.

Voor de server (of desktop) kan deze software gebruikt worden:
http://tinyurl.com/36lnjv9 (cacert certificaat)

> Tot slot. Welke networkmanagers werken goed moet én ethernet én
> WIFI én breedband mobiel?

Op de desktop gebruik ik de network-manager-gnome (nm-applet) i.c.m.
de add-on modemmanager. Dit werkt hier goed om alle verbindingen voor
de desktop te beheren.

Mochten er vragen zijn dan hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,

Jelle de Jong