[linux] Re: - Twee wireless nics bonding?

Ma mei 10 17:54:14 CEST 2010

Aldus schreef Robin van Leeuwen op Mon, May 10, 2010 at 03:36:38PM +0200:
> Hallo, een vraagje voor de groep,
> Ik heb een laptop met een interne wireless lan kaart :
>
>   $lspci
>   06:00.0 Network controller: Atheros Communications Inc. AR928X Wireless
>   Network Adapter (PCI-Express) (rev 01)
>
> En daarnaast nog een externe USB wireless kaart:
>
>   $lsusb
>   Bus 002 Device 004: ID 07d1:3c09 D-Link System DWA-140 802.11n Adapter
>   [ralink rt2870]
>
> - Zou het mogelijk zijn om deze twee te bundelen om zo een snellere
> verbinding te krijgen?

Bonding is mogelijk en je kunt daarmee een fail-over configuratie
creëren voor het geval één adapter doorbrandt. Sneller zal het niet
worden want twee zenders op één kanaal zitten elkaar alleen in de weg.

> - Zou dit werken als ik verbinding maak met hetzelfde access point?

Vast wel, maar dat wil je denk ik niet.

> - Zou dit werken als ik verbinding maak met twee verschillende access
> points, op dezelfde

Met twee access points moet je dubbele snelheid kunnen halen. Daarvoor
moet je beide access points bridgen (in één VLAN).

>   internetverbinding?

WiFi heeft nix met Internet te maken.

> - Zou dit werken als ik verbinding maak met twee verschillende AP's op twee
> verschillende
>   internetverbindingen?

Het is mogelijk om meerdere Internet verbindingen te hebben en dit
onderwerp is al eerder besproken op deze lijst. Als je de 'advanced
routing howto' hebt gelezen dan moet het lukken. Aangezien ADSL sneller
downloadt dan uploadt kun je voordeel behalen door je uitgaande
pakketten over twee interfaces te verdelen.

> In welke richting moet ik zoeken, om hier meer over te weten te komen en
> heeft iemand
> al een pointer waar ik op moet letten en wat ik juist wel of juist niet moet

void *nul = NULL;-)

> doen als ik
> iets dergelijks aan de praat wil krijgen...
>
> Met vriendelijke groet,
>
> Robin van Leeuwen

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth.