[linux] Re: - Twee wireless nics bonding?

Zo mei 16 15:34:53 CEST 2010

Aldus schreef Paul Slootman op Sun, May 16, 2010 at 11:52:50AM +0200:
> [...]

Als het doel zou zijn om snellere downloads te halen via twee Internet
aansluitingen, dan is dat gemakkenlijk te realiseren: je downloadt de
ene helft van de files via verbinding A en de andere helft via netwerk B.
Niks te maken met wireless of bonding.

> [...]
> webserver 2Gbit/s serveren vanaf 1 IP (en doen dat ook soms, dus het is
> niet alleen theorie :-). Die beide webservers zijn dan weer via LVS als
> één service beschikbaar. Om dat te regelen gebruiken wij ook
> asymmetrische routering: de inkomende packets (de HTTP request, zeg
> maar) gaat via de LVS loadbalancer naar een van de webservers, die
> stuurt z'n antwoord rechtstreeks (dus buiten de loadbalancer om) naar
> buiten (anders zou de loadbalancer ook 2x2Gbit/s moeten kunnen
> schuiven). Dus op 1 IP adres kunnen we effectief 4Gbit/s serveren.

Dan zou het moeten kunnen door twee access points aan de switch (in
hetzelfde netwerk) te koppelen en op de Linux router een bond te maken
van twee wireless NICs die op twee verschillende kanalen zenden.

> Maar voor een gewone thuisnetwerk heeft dat inderdaad bijzonder weinig
> zin.

Allicht. Met een huis-, tuin- & keuken 802.11n netwerkje haal je
snelheden tot 600 Mb/s zonder ingewikkelde toestanden, terwijl gewone
stervelingen niet meer dan 100 Mb/s aan Internet bandbreedte hebben.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth.
--
		| overlijden schaadt de gezondheid |