[linux] Re: Welke programma's zijn er allemaal om een PDF te tonen

Cecil Westerhof CecilWesterhof op xs4all.nl
Za mei 22 09:23:18 CEST 2010

Bart-Jan Vrielink <bartjan op vrielink.net> writes:

> [...]
[knip]
> Daar is /usr/bin/see van de package mime-support heel geschikt voor.
> Deze kijkt in /etc/mailcap en ~/.mailcap naar welke programma's de
> betreffende mime-type (application/pdf in dit geval) kunnen tonen en
> pikt daar de meest geschikte van (dus waar mogelijk een grafische als je
> onder X zit e.d.)

Op mijn systeem (openSUSE) bestaat het commando see niet en kan ik de
package mime-support ook niet installeren. In Google kan ik ook niets
over see vinden. Maar met de volgende regel kan ik het zelf bepalen:
    awk '/^application\/pdf; / { print $2; exit }' ~/.mailcap /etc/mailcap

Het bestand ~/.mailcap bestaat echter niet en er zijn ook nog een aantal
andere bestanden die hiervoor gebruikt kunnen worden. Dus het is beter
om de variabele mailcapFiles te vullen met de bestanden waar de
informatie in staat en dan te gebruiken:
    awk '/^application\/pdf; / { print $2; exit }' ${mailcapFiles}

Dit maakt het natuurlijk veel netter. Indien de gebruiker een standaard
programma heeft ingesteld, dan wordt dit gebruikt. Alleen indien hij dat
niet heeft gedaan wordt er gezocht naar een programma.

De volgende bestanden kunnen trouwens worden gebruikt:
    $HOME/.mailcap
    /usr/local/etc/mailcap
    /usr/etc/mailcap
    /etc/mailcap
    /etc/mail/mailcap
    /usr/public/lib/mailcap

--
Cecil Westerhof
M CecilWesterhof op xs4all.nl

O< ascii ribbon campaign - stop html mail - www.asciiribbon.org

Please do not send me Microsoft Office/Apple iWork documents.
Send OpenDocument instead! http://fsf.org/campaigns/opendocument/