[linux] Re: Welke programma's zijn er allemaal om een PDF te tonen

Bart-Jan Vrielink bartjan op vrielink.net
Za mei 22 06:17:53 CEST 2010

On 05/21/10 23:02, Cecil Westerhof wrote:
> In een script moet ik een PDF tonen. Welke programma's zijn hiervoor
> onder Linux? Ik weet i.i.g. de volgende: acroread, evince, xpdf, kpdf en
> okular. Zijn er nog andere programma's die hiervoor worden gebruikt?
>
> Met which kan ik dan bepalen welk programma's aanwezig zijn en de eerste
> die gevonden wordt gebruiken.
>
> Welke volgorde kan het beste worden gebruikt? Ik heb begrepen dat
> acroread PDF's het beste toont, maar ook de meeste resources gebruikt.
> Zou het beter zijn om een ander programma eerst te proberen.

> [...]

Daar is /usr/bin/see van de package mime-support heel geschikt voor.
Deze kijkt in /etc/mailcap en ~/.mailcap naar welke programma's de
betreffende mime-type (application/pdf in dit geval) kunnen tonen en
pikt daar de meest geschikte van (dus waar mogelijk een grafische als je
onder X zit e.d.)