[linux] Re: wroetend in cups voor mijn samsung

Zo Okt 31 08:20:00 CET 2010

Aldus schreef Julien Michielsen op Sat, Oct 30, 2010 at 06:32:28PM +0200:

> lpstat -p
> printer samsungml1610 is niet in gebruik.  ingeschakeld sinds Thu Oct 14
> 15:44:22 2010

daniel op tetris:~> lpstat -p
printer Laserjet is idle.  enabled since Sun 31 Oct 2010 08:00:26 AM CET
printer laserjet6p is idle.  enabled since Sun 31 Oct 2010 08:00:54 AM
CET
printer lp is idle.  enabled since Sun 31 Oct 2010 07:59:51 AM CET

> [...]
> Scan ging goed, maar aan het eind:
> 1- Error during save, broken pipe
> toen op OK in de balk onder de melding gedrukt, en
> 2- Error during save: resource temporarily unavailable
> weer op OK in de balk onder de melding gedrukt, en nog een keer
> 3- Error during save: resource temporarily unavailable
> nog een keer op OK in de balk onder de melding gedrukt, en
> 4- failed to execute command lpr
> en op CLOSE in de balk onder de melding gedrukt.
> Er zit evolutie in ;-)
> Maar ik denk dat dit eerder iets voor de sane-lijst is.

Probeer sane en evolution er eens buiten te laten en begin met het
controleren van je print spooler (CUPS).

Onder OpenSUSE gebruikt de gemiddelde gebruiker de grafische tool Yast2.

Ik zie links in het venster een soort menu, waarin ik op 'Hardware'
klik. Dan krijg je rechts meer keuzes en klikt op 'Printer'.

Je krijgt dan weer een ander venster. YaST2 wil dan allerlei pakketten
gaan downloaden uit de OpenSuSE software repository, maar uiteindelijk
moet je dan toch een lijst met geinstalleerde printers te zien krijgen.

Hint: er is een tabblad [ Status ]. Kijk daar of de opties zijn
ingesteld op 'Enable Printout' en 'Accept Print Jobs'; anders zal CUPS
weigeren iets af te drukken.

Gebruik ook het commando 'lpq' om te kijken hoeveel print opdrachten er
staan te wachten op betere tijden.

Suc6,

Daniel.

--

		People who bought this story also bought....