[linux] Re: wroetend in cups voor mijn samsung

Zo Okt 31 16:52:32 CET 2010

On 10/31/10 08:20, Daniel von Asmuth wrote:
[] .. knip
> Probeer sane en evolution er eens buiten te laten en begin met het
> controleren van je print spooler (CUPS).
>
> Onder OpenSUSE gebruikt de gemiddelde gebruiker de grafische tool Yast2.
>
> Ik zie links in het venster een soort menu, waarin ik op 'Hardware'
> klik. Dan krijg je rechts meer keuzes en klikt op 'Printer'.
>
> Je krijgt dan weer een ander venster. YaST2 wil dan allerlei pakketten
> gaan downloaden uit de OpenSuSE software repository, maar uiteindelijk
> moet je dan toch een lijst met geinstalleerde printers te zien krijgen.

> [...]
Had ook bedacht dat ik er in ieder geval zeker van moest zijn dat lpr
werkte.
En dat deed het met een commando als
lpr -P samsungml1610 tmp/imeipuk
waarbij tmp/imeipuk een bestand is met zo'n zes regels letters en cijfers.
en dat werd keurig afgedrukt.
Dat gedaan hebbend heb ik ook yast opgestart om te zien wat ik uit de status
kolom kon halen. Dat was echter niets, want er draait geen cups, Die
laatste
draait als deamon:
ps xa|grep cups
4504 ?        Ss     0:00 /usr/sbin/cupsd -C /etc/cups/cupsd.conf

--
Julien Michielsen
julien_at_michkloo.xs4all.nl