[linux] Re: Waarom heb ik hier (desktop in homedir) geen schrijftoestemming?

Vr Apr 1 11:19:56 CEST 2011

Aldus schreef michkloo op Fri, Apr 01, 2011 at 10:29:40AM +0200:
> In mijn homedirectory staat de subdir Desktop, met de eigenschappen
> drwxrwxr-x  2 julien users   4096 Mar 31 10:19 en daarin verwijzingen
> naar
> op te starten programmas, zoals de link naar thunderbird:
> thunderbird.desktop -l -rwxrwxrwx 1 julien users

Dat is vreemd. Ik verwacht dat 'ls -l' de naam van de file in de laatste
kolom laat zien.

> De icoon die daarbij hoort krijg ik maar niet zichtbaar. Ook al klik ik
> in
> mijn desktop op de plaats van de icon, en ga daarna naar properties, en
> zoek ik de bijpassende icon uit, dan nog kan ik dit niet wegschrijven,
> want
> "Could not save properties. You do not have sufficient write access to
> /home/julien/Desktop/thunderbird.desktop."  Toch had ik gedacht dat te
> moeten
> kunnen met bovengenoemde permissies. Waarom is dat toch anders?

Als de permissie bits de string 'lrwxrwxrwx' opleveren dan heb je
inderdaad schrijfpermissies op de betreffende directory entry, maar dat
is een 'symbolic link' naar een andere file en ik vermoed dat je die
file waar de link naar verwijst niet mag overschrijven.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--

		People who bought this story also bought....