[linux] Re: Waarom heb ik hier (desktop in homedir) geen schrijftoestemming?

michkloo michkloo op xs4all.nl
Vr Apr 1 12:52:06 CEST 2011

> Als de permissie bits de string 'lrwxrwxrwx' opleveren dan heb je
> inderdaad schrijfpermissies op de betreffende directory entry, maar
> dat
> is een 'symbolic link' naar een andere file en ik vermoed dat je die
> file waar de link naar verwijst niet mag overschrijven.

 Er zat geen "l" in de permissies-string. De "l" die je hebt gezien is
 onderdeel
 van het ls-commando, zoals (ls  Desktop/thunderbird.desktop -l) Daarna
 staan de
 -rwxrwxrwx permissies, en daarna het getal 1). Ik heb ook nog gekeken
 of ik
 die file weg kon schrijven (vi en een spatie toegevoegd plus
 weggeschreven), en
 dat kon ik. Zojuist voor de zekerheid maar weer een keer gekeken of ik
 het nu
 mogelijk wel kon, maar nee: een frame met de titel "Sorry - Plasma
 Desktop shell"
 en daarna de tekst van hierboven "Could not save ....". Het is dus kde4
 die me
 dit flikt, .... toch?

 Dank voor je antwoord!