[linux] Re: Iemand een linux partitie gemaakt op een Windows 7 machine?

Peter Vollebregt peter.vollebregt op gmail.com
Zo Aug 28 13:48:41 CEST 2011

Op 28-08-11 13:00, Richard schreef:
> Julien,

> Je zou eens naar Qparted of partition magic kunnen kijken.
> http://gparted.sourceforge.net/screenshots.php

Je kan inderdaad vantevoren met een ander systeem de partitionering doen.

Zelf maak(te) ik veel gebruik van de SystemRescuecd , wat een linux
gebaseerde live cd is die vol zit met tools, waaronder het genoemde
gparted. Opstarten, gui opstarten (lees en schrijf eerst op wat er
staat) en gparted opstarten. De bijbehorende website bevat ook veel
informatie:
http://www.sysresccd.org/Main_Page

Vanuit windows kan je zeker ook partitioneren. Ik heb daarvoor laatst de
(gratis) minitool partition wizard" gebruikt en die bevalt heel goed.
Kan ook ext3 partities maken en verplaatsen. Alleen shrinken
(verkleinen) lukt niet zo goed als met gparted. Heeft ook een linux
gebaseerde reddingscd.
Zie :
http://www.gratissoftwaresite.nl/downloads/MiniTool+Partition+Wizard+Home+Edition+partitiebeheer
(Nederlands is msisschien makkelijker)
En http://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html

De meeste distributies zullen dit overigens gewoon voor je doen. Suse,
Red-Hat derivaten, Ubuntu etc (eigenlijk alles behalve Debian) zullen
een voorstel doen die er meestal op neerkomt dat C: ingeperkt wordt en
in de vrijkomende ruimte een "/" en een "/home" partitie worden gemaakt
(logische partitie).
Overigens vermijd ik nog het aanmaken van ext4 partities (dus gebruik
ouderwets ext3) omdat diverse tools niet alles kunnen met ext3.
Waaronder het nog veel genoemde maar niet meer onderhouden PartImage.
http://www.linuxlinks.com/article/20090105114152803/Backup.html

Maak altijd eerst backups van alle partities op een externe schijf!!
http://www.linuxlinks.com/article/20090105114152803/Backup.html
Dat kan via de recovery cd's van de hardwareleverancier en vergeet niet
een windows opstartschijf te maken (zoek en ge zult vinden), maar ikzelf
ben erg enthousiast over de (gratis) Macrium Reflect tool. Deze is
verrukkelijk snel en kan ook backups maken van linux partities. Heeft me
al minstens 1 keer gered en zet ook het bootrecord evt terug.... Zie
http://www.macrium.com/reflectfree.aspx

Het grootste probleem wat je tegen gaat komen is dat de leverancier van
de hardware (zoals HP) alle 4 de primaire partities heeft ingepikt en
dat je er gewoon een zal moeten verwijderen. Met veel kunst en vliegwerk
is de SYSTEM partitie die windows 7 voor geen nuttige reden aanmaakt te
verwijderen (zie elders op het net). Anders moet de recovery partitie
eraan (wie heeft die nodig als je Macrium gebruikt?!)

Suse 11.4 heeft nog de nare verrassing dat die zeurt over installeren
boven de 1024 whatever grens en daar zit je bijna latjid boven met
moderne tools. Een moderne bios maakt dat net tot een probleem, maar het
is me al eens gebeirt. Moet ik die SYSTEM partitie vrijmaken om een
/boot partitie aan het begin te krijgen.......

Het laatste wat je kan gebeuren is dat het systeem niet op wil starten
omdat er geen active partities izjn. Met gparted en de minitool
partition magic kan je de root van de linux distro actief maken of die
van Windows. Doe je dat laatste dan heb je een windows gebaseerde
bootmanager nodig om alles te kunnen opstarten. Ik kan daarvoor (het
gratis)  EasysBCD met Neogrub aanbevelen. Zie hier hoe het werkt:
http://neosmart.net/wiki/display/EBCD/NeoGrub.

Het kan heel simpel zijn (suse 11.4 erinschuiven en het werkt), maar
maak aub een backup en denk zelf na over de partitionering!

Peter Vollebregt