[linux] Re: echt robuust filesystem

asmuth asmuth op xs4all.nl
Za Dec 10 08:53:34 CET 2011

On Fri, Dec 09, 2011 at 07:52:48PM +0100, joop g wrote:
> Hallo, *
> Ik heb een nieuwe 2TByte schijf, en daar wil ik een soort algemene backup van
> maken. Over hardware heb ik het even niet, ik kan er gewoon twee kopen, als
> het moet. Maar gewoon: welk format geeft naar jullie mening de beste garanties
> tegen corrupt raken, a.g.v. slechte sectoren en ander ongerief?
>
> Ik heb al ervaring met NTFS (dat zat er af fabriek op) en die was niet echt
> positief. Wat zou ik doen? Reiser? EXT4?
>
> Het gaat echt om backup. In de zin van "als ik iets kwijt ben moet het daar
> [...]

Voor backup adviseren wij een goede tape. Helaas zijn tape drives die 2 TB
op één bandje kunnen opslaan vrij duur. Ik heb voor een klein kantoor een
backup-scriptje geschreven dat alle documenten opslaat op USB-stickjes en
daarvoor bleek 1 GB groot genoeg. Trouwens, een normale disc is tegenwoordig
300 GB, al schijnt 600 GB leverbaar te zijn.

Eventueel is het ook mogelijk om backups te maken op disk, maar een schijf
is groter, zwaarder, langzamer, duurder en minder betrouwbaar dan tape.

Voor backups wordt het tar-formaat het meest gebruikt. Je schrijft het direkt
naar je device, dus je hebt geen file systeem nodig. Als je toch een file
systeem wilt, dan kun je aan EXT2 denken, maar FAT is ook vrij robuust
(of 500.000.000 Windows'95 gebruikers zouden zich vergist hebben).

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth.