[linux] Re: echt robuust filesystem

joop g jjge op xs4all.nl
Ma Dec 12 14:15:58 CET 2011

On Friday 09 December 2011 21:42:06 Paul Slootman wrote:

> Tja... ik zou mij minder zorgen maken over de robuustheid van je backup
> filesystem van van je "gewone" filesystem. Je backup filesystem wordt
> alleen beschreven als je bezig bent een backup te maken (en dus de
> originele data nog hebt). De rest van de tijd zou ik 'm read-only (of
> helemaal niet) mounten. En dan kan er weinig mee fout gaan.
Dat is idd precies wat ik doe. In feite is het een tweede backup; mijn eerste
staat gewoon op een partitie. Eens in de paar dagen zet ik de USB-schijf aan
voor een "backup-backup". En dat was op een NTFS systeem (ik had niet de
moeite genomen dat te veranderen).
Helaas, op een gegeven moment had ik het onzalige idee, het FS eens te willen
testen. Zelf heb ik geen Windows-systemen staan, dus ik nam de schijf mee naar
het werk. En dat ging mis. En vervolgens was de schijf bij mij thuis zelfs
niet meer te mounten.
Ik ben gelukkig geen belangrijke data kwijt, maar NTFS heeft voor mij toch wel
afgedaan :-(

--
joop gerritse
Mühlenstraße 11