[linux] Re: echt robuust filesystem

Fred Mobach fred op mobach.nl
Za Dec 10 14:09:54 CET 2011

On Friday 09 December 2011 19:52:48 joop g wrote:
> Hallo, *
> Ik heb een nieuwe 2TByte schijf, en daar wil ik een soort algemene
> backup van maken. Over hardware heb ik het even niet, ik kan er
> gewoon twee kopen, als het moet. Maar gewoon: welk format geeft naar
> jullie mening de beste garanties tegen corrupt raken, a.g.v. slechte
> sectoren en ander ongerief?
>
> Ik heb al ervaring met NTFS (dat zat er af fabriek op) en die was
> niet echt positief. Wat zou ik doen? Reiser? EXT4?

Backups maken doen we hier al jaren in tweevoud, wanneer er wat fout
gaat heb je dan nog toegang tot de data.

Vroeger gebruikten we er tapes voor, maar dan mochten we die tapes
verhuizen naar een locatie elders. Backup via rsync naar schijven
elders elimineerde het verhuizen, maar heeft een netwerkaansluiting
nodig.

Als filesystem hebben zich hier bewezen stabiel te blijven zowel Reiser
als XFS. Voor de nabije toekomst zie ik met belangstelling uit naar het
compleet worden van de Btrfs suite.
--
Fred Mobach
website : https://fred.mobach.nl