[linux] Re: echt robuust filesystem

joop g jjge op xs4all.nl
Ma Dec 12 14:18:10 CET 2011

On Saturday 10 December 2011 08:53:34 asmuth wrote:

> Voor backup adviseren wij een goede tape. Helaas zijn tape drives die 2 TB
> op één bandje kunnen opslaan vrij duur. Ik heb voor een klein kantoor een
> backup-scriptje geschreven dat alle documenten opslaat op USB-stickjes en
> daarvoor bleek 1 GB groot genoeg. Trouwens, een normale disc is
> tegenwoordig 300 GB, al schijnt 600 GB leverbaar te zijn.
>
> Eventueel is het ook mogelijk om backups te maken op disk, maar een schijf
> is groter, zwaarder, langzamer, duurder en minder betrouwbaar dan tape.
>
> Voor backups wordt het tar-formaat het meest gebruikt. Je schrijft het
> [...]
Ik denk dat dat toch al een tijdje niet meer geldt. Disk space kost niet
zoveel meer, en je kunt de bestanden gewoon kopiëren. Ik heb ook gemerkt dat
tar-files nog wel eens onbruikbaar worden (er hoeft tenslotte maar één bitje om
te vallen). En het zou hier echt om heel grote tar files gaan-- nee, laat
maar...

--
joop gerritse
Mühlenstraße 11