[linux] Re: over probleem van grub bij installatie vanaf instalatie-iso op harde schijf

Ma Dec 26 14:00:57 CET 2011

Aldus schreef Julien Michielsen op Mon, Dec 26, 2011 at 01:32:48PM +0100:
> Ik heb de laatste suse opgehaald, en wil graag direct van de
> iso op disk installeren, zonder eerst een dvd te branden.

Nou heb ik laatst de OpenSuSE 12.1 geïnstalleer, nadat Mageia 2 alpha
mijn netwerkkaart niet wilde herkennen. Ik had gehoopt daar een
KDE 3.5 aan te treffen, maar helaas slechts KDE 4.6. Deze versie is
nu nog gebruikersvriendelijk en daardoor nog moeilijker te gebruiken
dan de voorgangers.

> Daartoe heb ik een paar tussenstappen gedaan:
> - 5 GB partitie aangemaakt op /dev/sdc17, deze geformatteerd
>       met ext3, en daar met

Interessant. Met oudere Linuxen kwam je nooit verder dan 15
bruikbare partities op een schijf.

> - mkisofs -G /directorynaam/isolinux.bin
> dl/dl/openSUSE-12.1-DVD-x86_64.iso /dev/sdc17
>    bootbaar de suse12.1 iso naartoe gekopieerd.

Afgezien van de gevorderde opties is de syntax iets als
	mkisofs -o <iso-file> <original-dir>
Heb je geen foutmelding gekregen toen je een filenaam opgaf
waar een directory werd verwacht?

> Aan mijn grub menu.lst heb ik de volgende regels toegevoegd:
>     root (hd3,16)
>      kernel /boot/x86_64/vmlinuz-xen
> root=/dev/disk/by-id/scsi-SATA_ST3250820ACE_9QE3Z6RK-part17 showopts
> apm=off
>      noresume edd=off powersaved=off nohz=off highres=off
> processor.max_cstate=1 nomodeset x11failsafe vga=0x31a
>      initrd /boot/x86_64/loader/initrd

Dit is ook interessant. Welke kernel probeer je daar te booten?

> Toen geboot, met de hoop het installatieproces te kunnen starten, maar nee:
>
> root (hd3,16)  Filesystem type unknown, partition type 0x83
>
> Grub: error 17: Cannot mount selected partition.

Zou er toch een ISO 9660 file system op /dev/sdc17 terecht zijn gekomen?
Ondersteunt Grub dat file system? Hoedanook: op deze manier maak je
weinig kans.

Tegenwoordig kun je de ISO file die je hebt gedownload direkt met dd naar
een USB-stickje schrijven of met cdrecord naar een DVD schrijven. Booten
van harde schijf zou ook moeten kunnen.

Met Kerstgroet,

Daniel von Asmuth

--

		People who bought this story also bought....