[linux] over probleem van grub bij installatie vanaf instalatie-iso op harde schijf

Ma Dec 26 13:32:48 CET 2011

Ik heb de laatste suse opgehaald, en wil graag direct van de
iso op disk installeren, zonder eerst een dvd te branden.
Daartoe heb ik een paar tussenstappen gedaan:
- 5 GB partitie aangemaakt op /dev/sdc17, deze geformatteerd
      met ext3, en daar met
- mkisofs -G /directorynaam/isolinux.bin
dl/dl/openSUSE-12.1-DVD-x86_64.iso /dev/sdc17
   bootbaar de suse12.1 iso naartoe gekopieerd.

Aan mijn grub menu.lst heb ik de volgende regels toegevoegd:
    root (hd3,16)
     kernel /boot/x86_64/vmlinuz-xen
root=/dev/disk/by-id/scsi-SATA_ST3250820ACE_9QE3Z6RK-part17 showopts
apm=off
     noresume edd=off powersaved=off nohz=off highres=off
processor.max_cstate=1 nomodeset x11failsafe vga=0x31a
     initrd /boot/x86_64/loader/initrd

Toen geboot, met de hoop het installatieproces te kunnen starten, maar nee:

root (hd3,16)  Filesystem type unknown, partition type 0x83

Grub: error 17: Cannot mount selected partition.

Betreffende die laatste melding: ziet Grub het filesysteem als het
bekende ext3, of ziet het het systeem als een niet herkend iso9660,
en in dat geval: hoe krijg ik dat grub aan het verstand gepeuterd, zodat
het daarmee kan werken.

--
Julien Michielsen
julien_at_michkloo.xs4all.nl