[linux] Freeze van X, hoe nu verder?

Robin van Leeuwen robinvanleeuwen op gmail.com
Vr mei 13 09:28:36 CEST 2011

Hallo groep,

Al een tijdje wordt ik zo nu en dan geplaagd door een freeze in mijn X omgeving.
Eerst was het met gnome, en nu met KDE. ik verdenk mijn video-driver
fglrx ervan.
Maar kan eigenlijk nergens in de logs iets vinden wat duidt op een fout.

De hele freeze is overigens nergens in logs te vinden. Ik gebruik een
Ubuntu 11.04 systeem
met, momenteel dus, KDE maar eerder was dit ook in Gnome.

Op het moment van een freeze is er ook niets speciaals wat ik aan het
doen ben, totaal
niet reproduceerbaar. Op verschillende momenten met telkens weer
andere applicaties open,
soms ook gewoon als er niets gebeurd is: boot->login kde->uurtje
koffie drinken->freeze.

Zit totaal geen regelmaat in (althans op het eerste gezicht). En tijdens
een freeze is het systeem ook totaal unresponsive, ook een SSH sessie
naar de machine
toe is onmogelijk. Althans "totaal" unresponsive is het ook niet, want
de sysrq-key combo
om een signal direct de kernel in te sturen (althans de Alt-SysRQ-l ,
send sigkill to everything incl init)
scheen zoals ik het me te herriner (was al weer een maandje geleden
dat ik die geprobeerd heb)
nog wel te werken.

Zoals gezegd, alle log files die ik heb lopen lekker tot het moment
van de freeze, en het
eerst volgende wat in de logs verschijnt is het bootproces nadat ik
dus noodgedwongen
een powercycle heb gedaan.

Nu is mijn vraag: hoe ga ik verder te werk om dit probleem op te
lossen, want godsirritant is
het wel?

Ik zit er niet op te wachten om fglrx bij voorbaat uit te schakelen
zonder dat ik
zeker weet dat dat het probleem is.

mvg,

Robin