[linux] laptops voor school

jjc whoisjjc op yahoo.com
Vr mei 13 10:26:25 CEST 2011

Beste allemaal,

Mijn zoontje (4 jaar) zit sinds kort op school. Het is een kleine en nieuwe school, met een experimenteel karakter. (www.devrijeruimte.org) Gisteren hoorde ik dat de school er over denkt om 20 ipads aan te schaffen, zodat die op school gebruikt kunnen worden en af en toe door de leerlingen mee naar huis worden genomen.
Jullie begrijpen dat ik vanmorgen op de stoep stond met een dossier over Vrije software en het belang daarvan in het onderwijs. Het idee van Vrije software werd goed ontvangen, maar de uitdaging ligt erin dat men hardware nodig heeft. Omdat het een jonge school is zijn is er nog geen ICT-netwerk, alleeen de 2 laptops die de begeleiders zelf mee naar school brengen. Een paar weken geleden had iemand een "Chinese iped" gekocht, maar die beviel niet goed. (Ik heb vandaag ook een USB-stick met Ubuntu achtergelaten, en hoop dat dit ding het daarmee beter doet, maar ja, ik weet niet wat voor hardware daar precies in zit).

Mijn vraag is nu: weten jullie waar ze goedkoop aan (een stuk of 20) linux tablets of subnotebooks kunnen komen, eventueel tweedehands, gesponsored of met een krasje? Omdat ze geen subsidie van de overheid krijgen is het budget echt beperkt, maar het zou mij veel pijn doen als men gesponsord wordt door Apple. :-(

Het is me nog niet echt gelukt om uit te vinden waar men (kwalitatief goede) Chinese ipeds kon krijgen in Nederland, en zover ik kon zien is het OLPC project ook niet beschikbaar in Europa (en ik weet ook niet of die geschikt genoeg geacht worden, ik heb de indruk dat die toch wel heel erg uitgekleed is). Ik las ergens de in Engeland een PC voor 15 pond ontwikkeld wordt, maar die heeft weer geen monitor, ik geloof dat men toch eerder iets als subnotebook/ tablet wil.

Vriendelijke groeten,

John Jaarsveld