[linux] Re: Bedankt, was; Re: Re: ubuntu, 32b of 64b?

Robin van Leeuwen robinvanleeuwen op gmail.com
Do Nov 10 09:14:22 CET 2011

Op 5 november 2011 01:44 heeft hans rood <hansrood op xs4all.nl> het
volgende geschreven:
> Op vrijdag 04-11-2011 om 16:59 uur [tijdzone +0100], schreef Robin van
> Leeuwen:
<snip>
> Er zijn dus erg weinig voordelen maar er is ook weinig op tegen. Ik heb
> zojuist een Lenovo besteld, met ubuntu 11.10 64bit
> Hans, waarom niet zelf installeren?

> A ik vind dat leveranciers van pre-installed Linux alle steun verdienen.

Die steun heb je al gegeven toen je de rekening betaalde ;-) Daarna merken
ze er niets meer van, maargoed hoe dan ook vind ik het een nobel idee.
Zou zelfs kunnen denken dat als je je custom linux erop gooit, je ook minder
geneigd bent om support van ze te vragen op het moment dat het niet
naar behoren werkt, dus hebben ze minder 'last' van je, tenzij je natuurlijk
voor support de rekening betaald (maar mijn ervaring is dat support voor
kleine zaken meer kost dan het oplevert).

> B ik had ff geen zin in gepuzzel met compatible hardware en welke
> drivers en truuks ik waar vandaan moet halen. Vooral grote merken hebben
> vaak nog hun eigenaardigheden.

Is inderdaad een persoonlijke motivatie, zelf houd ik ervan om te weten hoe
en waarom de dingen in mijn machine werken. Bijvoorbeeld waarom ik
de ATI driver van ATI gebruik en niet de open source variant, of andersom...
Idem met mijn USB nic, de asix drivers in de kernel werken niet goed met mijn
gigabit USB nic, en daarom moet ik de laatste drivers van de fabrikant hebben.

Mocht er ooit iets 'stuk' gaan, bijvoorbeeld doordat er in de Ubuntu
update een nieuwe
kernel wordt geinstalleerd en de custom drivers niet zijn gecompileerd voor
de nieuwe kernel, weet ik waar ik het probleem moet zoeken.

> Daarom dus

Heb zelf geen ervaring met door de leverancier geinstalleerde linux,
maar het kan goed
zijn dat ze rekening houden met dit soort dingen, en je dus simpelweg
nooit hoef te
weten waarom iets werkt :) , maar zoals ik al zei da's een
persoonlijke motivatie.

> Groet
> hansr

Veel plezier van je nieuwe laptop!