[linux] Re: laptop met linux, hettes?

Alexander Volovics a.volovic op upcmail.nl
Wo Sep 28 10:52:27 CEST 2011

On Wed, Sep 28, 2011 at 01:20:15AM +0200, hans rood wrote:

> Ik vrees dat deze Edge-thinkpads voor Linux niet geschikt zijn, ik heb
> er alleen slechte berichten over gevonden. Allerlei particuliere grappen
> waarvoor je speciale software nodig hebt. Zo was het 10 jaar geleden met
> de thinkpads ook al.

Geld dit niet voor ALLE merken laptops.
Weinigen werken +/- 100% goed (Zie artikel Thorsten Leemhuis
in Duitse c't nr 20). Sommigen nauwelijks of helemaal niet.

Maar ik weet 2 Lenovo laptops die, zeg maar 100%, goed weerken
met Linux (dwz Fedora 15 en 16, Ubuntu 11.04 en 11.10), nl
de Thinkpads T520 en X220 (wel een andere prijsklasse!)
[Zo uit de winkel dus zonder allerlei Linux voorinstallatie
 truuks en geknoei].

De X220 weet ik van zien en de T520 uit eigen ervaring.
Ik heb net Fedora 15 geinstalleerd op de nieuwe T520 van de
buurman. Geen probleem behalve het "inkrimpen" van Windows 7
Professional en het (zekerheidshalve) instellen van de 'BIOS'
setup op 'Legacy BIOS' ipv de combinaties met UEFI.

Op 2 niet belangrijke toetsen, en de specifieke Lenovo support
toetsen (die natuurlijk alleen onder Windows werken) na, werkt alles
probleemloos, ook suspend/hibernate. Mooie laptop!

Alleen jammer dat Linux meer stroom vreet dan Windows :-)

Alexander