[linux] Re: laptop met linux, hettes?

Fred Mobach fred op mobach.nl
Wo Sep 28 09:56:57 CEST 2011

On Tuesday 27 September 2011 22:49:51 Bart-Jan Vrielink wrote:

> Die B940 heeft in ieder geval geen ondersteuning voor Intel VT. Met
> Intel VT (AMD heeft overigens iets vergelijkbaars) kun met nauwelijks
> snelheids-verlies virtuele machines draaien op je laptop. Ik zou niet
> zonder kunnen, maar als je aan 1 OS (tegelijkertijd) genoeg hebt, of
> kunt leven met een langzamere vorm van virtualisatie, dan heb je dit
> niet nodig.

Dat "nauwelijks snelheids-verlies" geldt eigenlijk alleen bij het
gebruik van paravirtualisatie, bij andere vormen kan er een
performanceverlies tot ongeveer 35% optreden, afhankelijk van de uit te
voeren taken.

> Thinkpads staan over het algemeen (er zijn natuurlijk uitzonderingen)
> bekend om de goede ondersteuning van Linux. Een nuttige hulpmiddel
> hierbij vind ik de website http://thinkwiki.org

Dit jaar heeft bv Linux Magazin over laptops met GNU/Linux gepubliceerd.
Hoewel men er niet vrij diep op inging constateerde men in dat artikel
dat op vrij veel FOSS conferenties men ervaren Linux gebruikers met
Thinkpad machines tevreden zag werken.
--
Fred Mobach
website : https://fred.mobach.nl