[linux] Re: Aldi draadloze usb server

Zo Aug 12 17:22:52 CEST 2012

Aldus schreef Hans Paijmans op Sat, Aug 11, 2012 at 04:12:30PM +0200:
> Heeft hier iemand ervaring met de draadloze USB server van ALdi (envivo)?
>
> Het geheel bestaat uit een router-achtig kastje. met een wlan en vier
> lan aansluitingen, vier usb poorten en een wifi. Het is de bedoeling dat
> je zo'n ding in je bekabelde netwerk hangt, printers enzo in de
> usbpoorten duwt en dan draadloos kunt printen.
>
> Onder VMware met een Windowsclient (en een extra wifi-dongel) krijg ik
> het wel aan de praat, maar onder linux (en een tweede dongel) niet. Ik
> weet dan ook niet goed waar ik moet beginnen...

Zelfs een dommie als ik weet dat men dient te beginnen met het lezen der
heilige handleiding:-]
http://www.teknihall.be/uploads/media/EnvivoWirelessHubP1168.pdf
De handleiding is helemaal geënt op Windows en bevat nauwelijks voor
normale nerds begrijpelijke informatie. Achterin staat een (nogal korte)
lijst van printers die worden ondersteund. De documentatie maakt gewag
van het LPR protocol dat de printer zou moeten ondersteunen, maar dan
via de USB poort.

Bij het apparaatje hoort een programma 'Networking Printer Wizard for
Windows' dat u volgens de handleiding nodig hebt om te kunnen printen.
Ik heb geen idee of dat echt nodig is of wat de functie ervan zou kunnen
zijn. Verder zou de Windows driver van de printer benodigd zijn.
Mogelijk gaat het hier om GDI printers. De hardware specs zeggen dat
het apparaat alleen USB 2.0 en 100BaseT Ethernet heeft, maar weer
wel IEEE802.11n WiFi.

Een hoogleraar heeft het voordeel dat hij gewoon een student de opdracht
kan geven om het apparaatje uit te zoeken en er zo tegen de Kerst nieuwe
firmware voor te schrijven.

Het kastje lijkt niets te doen dat een oude Linux PC niet beter doet en
het zou me ook niets verbazen als er onder de motorkap een klein Tuxje
prijkte.

Met vriendenlijke groet,

Daniel von Asmuth

--