[linux] Re: Aldi draadloze usb server

Ma Aug 13 11:51:44 CEST 2012

Aldus schreef Huub Reuver op Mon, Aug 13, 2012 at 08:04:22AM +0200:

> [...]
> - het koppelen van een camera aan een pc voor tethering
> - het beschikbaar maken van meetinstrumenten op een zeilboot
>
> Wat mij opviel is dat er 2 variaties zijn:
> server en slave node (1:1)
> server met wifi (n:m)
>
> Ik heb nergens gezien welke protocollen worden gebruikt. Ik ga er vanuit
> dat er iets als een arm-chip inzet met een minimaal systeem (net als een
> telefoon). Alle oplossingen hebben gemeen dat ze exotisch zijn en via
> beperkte kanalen beschikbaar zijn.
>
> Ik go dat je aan onderstaande link meer hebt dan aan de aldi aanbieding:

Het eerste deel is dat het apparaat fungeert als een eenvoudige WiFi
Access Point of switch. Je zou mogen verwachten dat het ook geschikt is
voor Linux clients.

Het tweede deel is dat het apparaat fungeert als USB redirector voor
Windows, dus een proprietair Microsoft protocol gebruikt. Met de
volgende software zou ook een Linux client kunnen werken.
	http://www.incentivespro.com/usb-server.html
(Linux kan zoiets ook, maar gebruikt verm. een ander protocol, zodat
je weer een aparte driver voor Windows nodig hebt).

Het derde deel is dat het apparaat USB printers ondersteunt. Hierin
valt op dat de lijst van ondersteunde printers (hier aangeduid als
LPR printers) akenlig kort is. Paai heeft geen printer model genoemd.

Een mogenlijke "oplossing" is om een Windows PC 24 * 7 uur/week te
laten draaien met de drivers voor de betreffende printer en die PC
de printer te laten 'sharen' met het SMB protocol met Linux en
andere clients of zoals Paai al bedacht de 'print server' onder
Windows op VMware op Linux te laten draaien.

> Maar volgens mij zijn er goedkopere manieren om printers in het netwerk
> te hangen. Daarbij: als de kosten hoog zijn loont het de printer te
> vervangen door een netwerkprinter. Voor 1 printer zou je eens kunnen
> experimenteren met een oude fritz 7170.

Als je gewoon je printer in het netwerk zou willen hangen, dan zou dat met
een goedkoop en eenvoudig apparaatje moeten kunnen dat wel de standaard
protocollen ondersteunt.
http://www.dealextreme.com/p/network-usb-2-0-lpr-printer-server-10-100mbps-ethernet-31570

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--

		People who bought this story also bought....