[linux] Re: Accu van laptop, over levensduur daarvan

Ma Aug 27 04:34:44 CEST 2012

On 08/27/12 14:06, Martin Velner wrote:
> Volgens mij heb je hoe dan ook recht op garantie op die accu, een
> levensduur van net een jaar is niet acceptabel. Die hoort gewoon langer
> mee te gaan, ongeacht of de adapter er nu wel of niet aan zit.
> Het kan ook mogelijk zijn dat er een defect in het laadsysteem van de
> laptop zit waardoor de accu overbelast raakt. Met een nieuwe accu heb je
> dat probleem dan weer en is de garantie op je laptop wel verlopen.
>
> Martin
De garantieperriode van de accu is inderdaad slecht gedefinieerd.
Volgens verkoper 1 viel mijn computer inderdaad onder de
garantie. Volgens verkoper twee stond er in de voorwaarden een
extra voorwaarde betreffende de levensduur van accu's van laptops.
Hij was de zelfde als de verkoper waarover ik schreef (" een verko-  per
heeft mij erop gewezen dat de accu eerder aan zijn eind komt wanneer je
(zoals bij ons gebruik was) de acculader voortdurend in    de machine
laat."  Zojuist heb ik er echter de verkoopvoorwaarden
van paradigit op nageslagen. http://www.paradigit.nl/
../Paradigit/site/service/algemene_voorwaarden/cms.aspx
In die voorwaarden staan accu's en batterijen niet vermeld.
Wel staat onder 11.3 :
11.3 Indien een defect zich meer dan zes (6) maanden na de aflevering
manifesteert en de Klant aantoont (i) dat het gekochte product
non-conform was ten tijde van de aflevering en (ii) door hem sinds de
aflevering ook normaal is gebruikt en (iii) daaromtrent ook de nodige
informatie heeft verstrekt, vindt herstel of vervanging kosteloos plaats
totdat twee jaar zijn verstreken vanaf de leveringsdatum.

De mij toegeschreven plicht "aan te tonen (i) dat het gekochte product
non-conform was ten tijde van de aflevering" is hier volgens mij niet
van toepassing: na zes maanden kun je niet aantonen dat het gekochte
product vier maanden later defecten zal tonen.

Dit brengt mij tot een algemene vraagstelling: hoe lang moet zo'n
accu (lion-accu) die vaak (meestal) met de voeding is verbonden
mee kunnen gaan?

Dank voor mee-lezen en -denken
Julien

--