[linux] Re: Accu van laptop, over levensduur daarvan

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Do Aug 30 18:19:03 CEST 2012

On Thu 30 Aug 2012, Julien Michielsen wrote:

> Zoals ik eerder naar de lijst heb geschreven is de accu waarschijnlijk/
> mogelijk aan zijn eind gekomen door overmatig opgeladen te zijn.
> Vanmorgen heb ik echter van iemand gehoord dat de accu's en opladers
> zichzelf uit zouden moeten schakelen wanneer de accu voldoende is
> opgeladen.  Klinkt dat jullie bekend in de oren, en had de accu om die
> reden dus niet kapot mogen gaan?

Er is meer dan voldoende leesvoer op het internet met heel weinig moeite
te vinden over dit onderwerp...

Probleem is meer dat een Li-ion accu het niet fijn vind om continu vol
te zijn, en om warm te zijn.  Bewaren gaat het beste met 60-70% lading
in de koelkast. Trek zelf je conclusies over how lang die dan mee gaat
als ie continu 100% vol zit in een warme laptop.

Verder heeft mijn IBM thinkpad accu het zeker 5 jaar redelijk
volgehouden, terwijl die weliswaar niet dagelijks gebruikt werd maar
meestal wel op netspanning gebruikt werd. Probleem is dan alleen dat
tegen die tijd geen originele vervangende accu te krijgen is, en namaak
toch niet alles is. En een nieuwe laptop met dezelfde specs (1600x1200
15" scherm) wordt niet meer gemaakt :-(  Dus rommel ik voorlopig verder
met m'n ruim 8 jaar oude thinkpad (vorige weer nog in de motorkoffer
naar 't Zwarte Woud mee gehobbeld).

Paul