[linux] Re: ervaring met cyanogenmod ed?

Huub Reuver h_reuver op mantell.xs4all.nl
Ma Dec 3 07:47:15 CET 2012

On Sun, Dec 02, 2012 at 10:51:25PM +0100, meine wrote:
> ik heb een geweldige samsung galaxy S 4.2 wifi--broekzak-tablet zonder telefoon. wil daar eigenlijk wel een Echt vrij OS op hebben. heeft iemand hier ervaring met cyanogenmod oid?
>
> BTW voor mijn galaxy type YP-GI1 heb ik nog geen beschrijving gevonden om hem te rooten of CM te installeren...

Als je cyanogenmod wil is een beter startpunt een telefoon te kopen.
En dan nog een die specifiek ondersteund wordt door cyanogen.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar de Galaxy S plus (GT-9001) zie je dat
ongeveer een jaar na uitbrengen van de telefoon de officieuze Cyanogen-
port is gestart op de site van xda-developers.com.

Nu ongeveer nog een jaar later is er eindelijk een werkende alpha van
CM10 (wat geen snelle release is, maar hij is wel redelijk bruikbaar).
Ik gok dat er nooit een officiele versie wordt uitgebracht.

Net als cyanogenmod is ook xda-developers gericht op telefoons. De andere
site waar je zou kunnen kijken is de site van samsung zelf (voor de
9000-serie is dat sammobile).

Je ziet in de ontwikkeling dat de eerste ROM's gewoon aanpassingen zijn
op de standaard ROM met eigen gadgets. Dan zijn er nog developers die
de installatie helemaal uitwerken met GUI configurators zoals de broodrom
voor de GT-9001.

Samenvattend:
als je iets voor de galaxy S 4.2 wil doen zou ik eerst kijken naar android
en de sources van de fabrikant. Cyanogen ondersteunt zelf niet zoveel
devices. Misschien dat je zonder telefoon minder afhankelijk bent van
de fabrikant-specifieke firmware voor diverse onderdelen.

Overigens verwacht ik dat de installatie van een custom rom vergelijkbaar
zal gaan als met een galaxy S telefoon, met clockwork recovery en eventueel
de draak van odin.

Met vriendelijke groet,
Huub Reuver