[linux] virus op Linux pc via webserver?

Hans Paijmans J.J.Paijmans op uvt.nl
Wo Feb 29 14:53:35 CET 2012

Hallo,

gebruikers van een Linux webserver die ik beheer melden dat ze
Win32/FakeSysdef en Trojan:Win32/Tibs.IT via mijn site hebben opgelopen.
Uiteraard heb ik het ding nu off-line, maar ik heb de virussen op
internet opgezocht en ze zouden zich in de .EXE en .DLL files nestelen.
Die heb ik heel zeker niet :-)

De content op de site is overigens niet van mij en die is indertijd
geleverd door een Windows gebruiker. Tomcat spul.

Mijn vragen:

- hoe zouden ze op mijn server terecht hebben kunnen komen.
Waarschijnlijk via die Windowsgebruiker, maar hoe dan?

- met welk mechanisme verspreiden ze zich van mijn Linux server naar
andere PC's.

- hoe kan ik ze ontdekken op de Linux server (als ze er tenminste zijn).
Omdat ze in de content van iemand anders zitten, moet ik een
virusscanner onder Linux hebben om er zeker van te zijn dat ik weer
schoon ben...

Paai

--
Dr. J.J. Paijmans
Tilburg University: Dept. of Linguistics & AI       013-4662693