[linux] Re: routing vraag

Vr Jan 13 13:22:31 CET 2012

Aldus schreef Hans Paijmans op Fri, Jan 13, 2012 at 10:16:46AM +0100:

> twee draadloze routers: een fritzbox (paai, 192.168.178.1) geintegreerd
> met de adsl modem, en daarachter een tweede (sitecom, paai2,
> 192.168.10.1), waaraan met kabels een HP netwerkprinter en een server.
> Verdeeld over twee kamers, met bijbehorende constraints wat betreft
> locatie van 't een en 't ander.
>

> internet ------ paai ----------------------------------- paai2 ---- printer
>                         I                                                  |
>                      apple
> +------- server
>                                                                           +-------
> clients

Dit is voor mij niet helemaal duidenlijk. Als we nu aannemen dat de
verbinding tussen paai en paai2 het netwerk 192.168.178.0/24 en tussen
paai2 en server 192.168.10.0/24 ligt. Welke verbindingen zijn nu
bedraad en welke draadloos?

Als je een ESSID met twee of meer access points wilt opzetten dan
is het wel zo handig om twee apparaten van hetzelfde merk te nemen
(semi-professionele apparatuur) en de access points op één ethernet
segment aan te sluiten.

> De behoorlijk eenkennige Apples van mijn vrouw willen alleen met de
> Fritzbox (paai) praten en vandaar natuurlijk het internet op. Vanaf paai
> kan ze echter niet bij de printer of server achter paai2 komen, daarvoor
> moet ze echt aan paai2 gaan hangen, en dat gaat zoals gezegd niet zo
> lekker. Hoe moet ik een en ander configureren om dat wel te kunnen?

Als we aannemen dat de server de printer en het Internet kan bereiken en
de Apple het Internet kan bereiken, dan zou het probleem oplosbaar
moeten zijn door overal geschikte statische routes in te stellen.
Kijk uit met DHCP, NAT en Firewalls.

Als de Sitecom niet samen wil werken met Apple, dan zou ik de eerste
terugbrengen naar de winkel.

Suc6,

Daniel.

--

		People who bought this story also bought....