[linux] Re: routing vraag

Vr Jan 13 13:59:34 CET 2012

Aldus schreef Hans Paijmans op Fri, Jan 13, 2012 at 10:16:46AM +0100:
> Hoi,
> ik heb het volgende probleem:
>
> twee draadloze routers: een fritzbox (paai, 192.168.178.1) geintegreerd
> met de adsl modem, en daarachter een tweede (sitecom, paai2,
> 192.168.10.1), waaraan met kabels een HP netwerkprinter en een server.
> Verdeeld over twee kamers, met bijbehorende constraints wat betreft
> locatie van 't een en 't ander.
>

> internet ------ paai ----------------------------------- paai2 ---- printer
>                         I                                                  |
>                      apple
> +------- server
> [...]

Ik probeer het nog eens of ik goed begrepen heb:
              ____                   _____                   ________
           W /    \ L             W /     \ L               |        |
Inet -------+ paai +---------------+ paai2 +----------------+ server |
      0.0.0  \____/   192.168.178   \_____/    192.168.10   |________|
             D :                     D :
               : ???                   : ???
             wifi1                   wifi2

Hierin staat W voor WAN-poort, L voor LAN-poort en D voor Draadloze
antenne

Het moeilijkste in die setup is de port-forwarding vanaf het Internet
via twee routers naar de server. Verder suggereert de figuur dat
er naast de drie bekabelde netwerken nog twee draadloze zijn
waarvoor geen routing-info is aangegeven. Tenzij u goedkope access
points hebt: dan is de kans groot dat de Wireless en LAN ethernet
poorten gebridged worden (een soort routing op laag-2 nivo)

Als de Apple dan aansluit op het hierboven wifi1 genoemde netwerk,
dan zou die het IP adres van paai2 in het 192.168.178 netwerk
moeten kunnen pingen en als de routing goed is ingesteld, ook de
server.

Inderdaad vinden veel netwerkbeheerders het tegenwoordig makkelijker
om netwerksegmenten te bridgen in plaats van te routeren.

Suct,

Daniel

--

		People who bought this story also bought....