[linux] w permissie voor files, wat betekent dat precies?

joop g jjge op xs4all.nl
Zo Jan 15 17:46:58 CET 2012

Iedereen weet het natuurlijk: w permission betekent dat je de inhoud van een
file kunt veranderen. Maar onlangs kwam ik langs een probleem dat me wat verder
liet nadenken over dat begrip, en wel als je wel w permissie hebt voor het
directory, maar niet voor de file zelf.
Het lijkt me niet onmogelijk dat hier een heel eenvoudig antwoord voor is,
maar ik zie het even niet, dus vraag ik het maar. Wie een vraag stelt is even
een dwaas, wie haar niet stelt blijft een dwaas, niet?

Ik heb dus een bestand, zeg maar bestand.jpg. De eigenaar heeft wel
schrijfrechten voor het directory, maar niet voor het bestand zelf. Het idee
is dat hij het bestand wel mag creëren, maar er vervolgens met zijn fikken
vanaf moet blijven.

Maar gaat dat werken? Als iemand anders dat bestand vervolgens opent en er
naar linkt, misschien. Maar wat weerhoudt de eigenaar om gewoon dat bestand
weer te removen (is alleen een operatie op het directory, mag dus) en opnieuw
te creëren?

Misschien mis ik iets, maar ik kan even niet helemaal in beeld krijgen hoe dat
zou kunnen werken.

--
joop gerritse
Mühlenstraße 11