[linux] Re: w permissie voor files, wat betekent dat precies?

joop g jjge op xs4all.nl
Ma Jan 16 20:07:40 CET 2012

On Sunday 15 January 2012 17:46:58 joop g wrote:
OK, dat is duidelijk, en ook zo ongeveer wat ik al vreesde...

Iets meer toelichting mijnerzijds: ik beheer een Linuxsysteem waarop
gebruikers (met Windhoos) kunnen inloggen. Ze scannen fotomateriaal in en zijn
dan dus eigenaar van de gecreëerde bestanden. Maar er is een hobbyist bij, die
af en toe denkt dat hij ook nog Photoshop o.i.d. moet hanteren. Vinden wij
niet zo nodig. Verbieden helpt niet :-(

De directory tree heeft permissies rwxrws--- , daarmee krijgen alle bestanden
eronder automatisch dezelfde group toegewezen. Ik zoek dus eigenlijk naar een
methode om de toegangsrechten aan de groep te koppelen zonder dat de eigenaar
toegang heeft. Maar, zoals Kees al opmerkte, hij kan altijd nog chmod doen.
Alleen vanaf een Windowssysteem, als niet-admin zal dat hem toch niet glad
zitten, denk ik. Maar nee, ik kom er niet helemaal.

Ik zal ook eens naar ACLs gaan kijken. En weet iemand nog uit zijn hoofd of er
een Samba optie is die hier zou kunnen helpen? Ik heb er nog geen gevonden,
maar dat manual is ook wel erg dik...

--
joop gerritse
Mühlenstraße 11