[linux] Re: w permissie voor files, wat betekent dat precies?

joop g jjge op xs4all.nl
Ma Jan 16 21:57:21 CET 2012

On Monday 16 January 2012 21:19:00 Kees Theunissen wrote:

> Aanpassen van file-permissies is een bewerking van de inode, en staat
> daarom helemaal los van de rechten die je op een directory hebt.
> Om permissies aan te passen van een bestand is het _nodig_en_voldoende_
> dat je eigenaar bent (of root natuurlijk, maar dat laten we maar even
> buiten beschouwing). Je hebt geen schrijfrechten nodig om de permissies
> van een bestand aan te passen.

> Groeten,
>
> Kees.
Enne... als ik nou de permissie s van de directories eens op rwsrwx--- zet
(dus met SUID permissie), zou het dan wel lukken? Met enige aarzeling; ik heb
deze setup geërfd en ik ben altijd heel voorzichtig met aanbrengen van
wijzigingen, zolang ik mijn voorganger niet geraadpleegd heb. Maar dan is de
owner van de nieuwe bestanden automatisch de owner van het directory, en dan
krijg je dit gat dus niet. Toch?

Dan zou ik verder alleen de schrijfrechten van de groep moeten verwijderen:
rwsr-x---
Kan ik wel eens proberen, eerst op een testdirectory.

--
joop gerritse
Mühlenstraße 11