[linux] growisofs i.p.v. onwillige k3b, maar waar vind ik boot cat op suse-iso?

Wo Mrt 14 04:48:35 CET 2012

Zoals het mij al zo vaak is overkomen, kan ik k3b niet aan het werk krijgen
voor mij omdat het de dvd+rw niet als een overschrijfbaar medium herkent.
Ik stop een lege dvd in de la, en die wordt door k3b gepreformatteerd.
Na dit pre-formatteren wordt de "blank dvd" afgewezen met een kader
"erasing failed".  Wanneer ik dat kader afsluit staat er "Found medium: no
medium present. Please insert an empty dvd medium into the drive."

Wanneer het dat gedaan heeft ziet het de dvd niet meer als een beschrijf-
baar object, en breek ik de boel meestal af.  Liever dan met k3b zou ik met
growisofs willen werken, omdat ik dan zelf meer kan bepalen dan wanneer
k3b de controle in handen heeft.
Om growisofs (of de daaronder liggende mkisofs) te gebruiken om een
bootbare iso naar dvd ter schrijven, moet je ook aangeven waar de boot-
record en -catalog staan. Je moet dan - als ik het goed begrepen heb - een
commando uitvoeren als:
mkisofs -b isolinux.bin  -c boot.cat  -o /dev/sr0 /pad/naar/suse.iso

Het bestand isolinux.bin is gemakkelijk te vinden op de suse-iso onder
/boot/i386/loader/  .  Enig bestand dat ik kan gebruiken voor boot.cat
kan ik echter niet vinden, terwijl ik toch denk dat ook dit op de iso zou
moeten staan.
Iemand een hint welk bestand ik daarvoor kan gebruiken?
bvd
Julien

--
Julien Michielsen