[linux] Re: growisofs i.p.v. onwillige k3b, maar waar vind ik boot cat op suse-iso?

Za Mrt 17 06:58:06 CET 2012

On 03/14/12 16:25, Paul Slootman wrote:

> Alleen als je een directory structuur wilt omzetten in een bootable iso.

> Als je (blijkbaar) al een kant-en-klare iso hebt, dan heb je toch geen
> mkisofs nodig?!
Het is me nogal vaak overkomen dat ik niet kon booten vanaf een
naar dvd gekopieerde iso. Ik dacht dat de oorzaak daarvoor erin zat
dat de bootrecord niet op der juiste plaats van de dvd werd gezet.
Inmiddels denk ik dat mijn dvd-schrijver moeite heeft met her-beschrijf-
bare dvd's, en het wel goed doet met eenmalig beschrijfbare dvd's.

> growisofs -Z /dev/dvd=/pad/naar/suse.iso
>
> en klaar. (of sr0 ipv. dvd als jouw systeem het symlinkje niet heeft)
>

> Paul
Vergelijkbaar hiermee deed ik
growisofs -dvd-compat -Z /dev/sr0=/home/julien/dl/openSUSE-11.3-DVD-i586.iso
(ik wil een suse-versie installeren die nog werkt met wx-widgets 2.8.
Voor een hogere versie van wx-widgets moet ik C++ aanpassingen
doen binnen een user-interface, en dat lukt me niet.)
De kopie naar dvd leek te werken:
growisofs -dvd-compat -Z /dev/sr0=/home/julien/dl/openSUSE-11.3-DVD-i586.iso
Executing 'builtin_dd if=/home/julien/dl/openSUSE-11.3-DVD-i586.iso
of=/dev/sr0 obs=32k seek=0'
/dev/sr0: restarting DVD+RW format...
/dev/sr0: "Current Write Speed" is 4.1x1352KBps.
           0/4346398720 ( 0.0%) @0x, remaining ??:?? RBU 100.0% UBU   0.0%
[...]
     1179648/4346398720 ( 0.0%) @0.3x, remaining 1350:36 RBU 100.0% UBU
   3.1%
    20348928/4346398720 ( 0.5%) @4.2x, remaining 88:34 RBU  99.9% UBU  90.6%
    39452672/4346398720 ( 0.9%) @4.1x, remaining 52:45 RBU 100.0% UBU  90.6%
    58556416/4346398720 ( 1.3%) @4.1x, remaining 39:03 RBU 100.0% UBU  90.6%
..[] knip
4305289216/4346398720 (99.1%) @4.1x, remaining 0:07 RBU 100.0% UBU  90.6%
  4324425728/4346398720 (99.5%) @4.1x, remaining 0:03 RBU  65.5% UBU  90.6%
  4343562240/4346398720 (99.9%) @4.1x, remaining 0:00 RBU   8.5% UBU  90.6%
builtin_dd: 2122272*2KB out @ average 4.0x1352KBps
/dev/sr0: flushing cache
/dev/sr0: writing lead-out
1a1da28c84e3cdad750d5cfa21c4fd17/dev/sr0: reloading tray

Maar, zoals ik schreef "leek te werken", want toen ik probeerde de dvd te
mounten:
sudo mount /dev/sr0 /mnt/dvd
root's password:
mount: no medium found on /dev/sr0

Daaruit blijkt dat ik de reden van mijn probleem moeilijk kan plaatsen:
de dvd-schrijver is redelijk nieuw, en doet het in ieder geval goed op
eenmalig beschrijfbare dvd's.  Heb in ieder geval geen zin een schrijver
die ik nog geen twee jaar heb in te ruilen voor een nieuwe,  Tenzij ik
aan kan tonen dat de schrijver gammel is .......  (lastig, met linux
machine in een MS-winkel).  En, wat het nog een beetje lastiger maakt:
de md5sum die werd afgedrukt aan het eind van het schrijven is identiek
aan de door SuSE opgegeven md5.

Iemand een idee waar dit slechte functioneren te zoeken?
bvd
Julien

--
Julien Michielsen