[linux] Re: hp printer: wel aanwezig maar ... + Samsung vraag

Di Okt 9 18:27:29 CEST 2012

Aldus schreef Julien Michielsen op Tue, Oct 09, 2012 at 05:04:07AM +0200:

> [...]
> De web-site zegt:
> http://www8.hp.com/nl/nl/products/printers/product-detail.html?oid=4110395
>
> Printertalen: Host-gebaseerd printen.
>
> Advies: het ding weggeven aan een Windows gebruiker. Er niet
> bijvertellen dat het slechts 600 * 600 DPI kan en niet gemaakt is
> om meer dan 1500 vellen per maand af te drukken.
>
> De printer is inmiddels verhuisd naar een kamer met Windows
> systemen (rest van gezin is MS-ig), en ik heb een Samsung
> scanner/Laserprinter gekocht. Voor die laatste heb ik de Samsung
> UniversalPrinterdriver geprobeerd, maar daar kreeg ik een nare

Volgens de Samsung site ondersteunt de SCX-6555N gewoon PCL 5, PCL 6
en Postcript 3 en zelfs PDF, dus een vooruitgang.

U geeft geen modelnummer. De handleiding voor de Universal Printer
Driver zegt dat deze alleen met Windows werkt. Er schijnt ook een
Unified Linux Driver te zijn. Ik heb hem even snel doorgebladerd
en er zitten wat plugins voor cups en sane in, maar geen kernel driver.
(ik vond zo snel een versie 1.0.1, die alleen oude versies van SUSE
en andere distro's ondersteunt).

> verrassing: Samsung probeert die printer aan /dev/mfp* te hangen.

Ik betwijfel het - bij gebrek aan driver. Ik vermoed dat het
installatieprogramma zoekt naar een dergelijk device. In dit
geval zou ik eerst de PC en het randapparaat opstarten en dan
pas proberen de aansluiting met de USB-kabel te maken. Het
'dmesg' commando geeft wellicht een aanwijzing met welke
device special file het apparaat is verbonden. Wat is er daarna
simpeler dan die file te linken naar /dev/mfp0?

> met mfp - naar ik aanneem - multi functional printer. De usb-
> kabel zou dan twee functies moeten hebben: verbinding met een
> programma voor de scanner, en met een tweede voor de printer.

Wilt u met het apparaat printen of scannen?

De handleiding zegt dat u eerst cups en ghostscript (printen) of sane
(scannen) moet installeren.

> Onder suse heb je geen mfp-device, en ik vraag me af of iemand
> iets dergelijks aan de gang heeft gekregen of weet hoe dat te
> doen.

Ik vond een file 'install.sh'. Dat is een shell-script, dus gemakkelijk
te hacken als een device naam niet klopt.

Als het apparaat een normale parallel centronics printer kabel
heeft, dan zijn we al een stukje dichter bij de afdruk. Als het apparaat
een ethernet aansluiting heeft, wordt het vast een stukje eenvoudiger.

> Dank,
> Julien

Suc6,

Daniel